CONSILIUL ECONOMIC PE LÂNGĂ PRIM-MINISTRUL RM

The Secretariat of the Economic Council to the Prime Minister is supported by the European Bank for Reconstruction and Development, funded by the UK Government’s Good Governance Fund
img
Language

Sectorul automotive a fost afectat în proporție de 90% în primele luni ale pandemiei COVID-19

28 iulie 2020 – Despre aceasta anunță reprezentanții companiilor din automotive. Potrivit acestora, 90 la sută din angajații sectorului au fost trimiși, în luna aprilie 2020, în șomaj tehnic.

Astăzi lucrurile își revin treptat. Dacă până la pandemie în sector existau 11 400 de locuri de muncă, acum sunt sub 10 000, ceea ce înseamnă că se lucrează la capacități de 75-80 la sută, susține Marin Ciobanu, directorul Zonei Economice Libere Bălți și președintele Asociației Patronale din Industria Prelucrătoare.

Sectorul automotive din Moldova este dependent de evoluțiile în acest domeniu la nivel global. Pandemia care a generat criza economică, a redus drastic producea și vânzările de automobile în întreaga lume. Acum această piață se resetează. Iar de această resetare ar putea profita statele în curs de dezvoltare, susțin experții din domeniu.

Și asta pentru că, potrivit antreprenorilor din sectorul automotive, fabrici din domeniu în multe state, se închid. În Mexic, de exemplu a fost închisă o fabrică care livra produse către o companie auto pentru care lucrează și o fabrică din Moldova.  Ai noștri au fost cei care preluat comenzile care nu au putut fi onorate de fabrica din Mexic.

Marin Ciobanu, directorul Zonei Economice Libere Bălți, acolo unde sunt concentrate cele mai mari uzine automotive din Moldova spune că pandemia ar putea impune corporațiile europene auto mari să-și revadă sursele de aprovizionare cu materie primă, mai exact să aducă producătorii de componente auto mai aproape de hotarele UE. O șansă de care poate profita și Moldova.

”Pe timp de criză unii pierd, alții câștigă. Dacă am fi mai activi am putea obține și alte proiecte, volume de lucru, din considerentul că toate lanțurile de aprovizionare la corporațiile mari vor fi revăzute. Se vor gândi de două ori – să aduci materia primă din China, sau poate achiți un preț mai mare în Europa, sau, de ce nu, în Moldova în schimb ai altă viteză de reacție. Țările în tranziție, cum este Moldova are mari șanse să obțină și alte volume de producere”, este de părere Marin Ciobanu, directorul Zonei Economice Libere Bălți.

Datele au fost prezentate de reprezentanții sectorului automotive în cadrul exercițiului de colectare a informației pentru Matricea COVID-19, elaborată în cadrul Studiului de impact al pandemiei COVID-19 asupra sectoarelor economiei. Studiu  este realizat de Consiliului Economic în comun cu Ministerul Economiei și Infrastructurii, cu susținerea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Fondul Guvernului Marii Britanii pentru Buna Guvernare.

Secretariatul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru este sprijinit de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, cu susținerea financiară a Fondului Guvernului Marii Britanii pentru Buna Guvernare și de proiectul Corporației Internaționale Financiare Reforma climatului investițional, finanțat de Agenția de Dezvoltare Internațională a Guvernului Suediei.

Secretariatul Consiliului Economic pe lângă Prim-ministru este sprijinit de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, cu susținerea financiară a Fondului Guvernului Marii Britanii pentru Buna Guvernare.

Stay ahead in a rapidly world. Subscribe to Prysm Insights,our monthly look at the critical issues facing global business.